Cikgu Ross

My photo
'A wife, a, mum, a friend and a teacher..'Take my hand and never let go. Be my friend and lets colour this world with friendship rainbow. Be pure..dont lie. Di sini kita wujudkan persahabatan, kita warnakan ia dengan perkongsian cerita, ilmu dan segalanya yang bisa kita jadikan panduan, pegangan serta pengajaran.

CdiQ™

Sunday, January 13, 2013

Perhimpunan ..... semoga segalanya pasti...


Perhimpunan di Padang Mahsyar


Di hari kiamat semua manusia, jin dan binatang dihimpunkan. Malaikat menyeru mereka ke Padang Mahsyar.
Ta-Ha [108] Pada hari itu mereka menurut seruan panggilan yang menyeru mereka dengan tidak dapat melencong dari menurutnya dan diam khusyuklah segala suara kepada Allah yang melimpah-limpah rahmatNya sehingga engkau tidak mendengar melainkan bunyi yang amat perlahan.
Mereka dikepung oleh Malaikat khas, yang lebih kuat dan hanya turun di hari Kiamat. Mereka membawa neraca timbangan dan memagari serta mengepung manusia, binatang, jin. Sepertimana Allah berfirman:
Ar-Rahman [33] Wahai sekalian jin dan manusia! Kalau kamu dapat menembus keluar dari kawasan-kawasan langit dan bumi (untuk melarikan diri dari kekuasaan dan balasan Kami), maka cubalah kamu menembus keluar. Kamu tidak akan menembus keluar melainkan dengan satu kekuasaan (yang mengatasi kekuasaan Kami; masakan dapat)!
Dari Abu Hurairah r.a. katanya: Rasulullah s.a.w. bersabda:
“Manusia yang dihimpunkan ke padang Mahsyar pada hari qiamat adalah tiga golongan; yang pertama Golongan yang berjalan kaki, yang kedua: Golongan yang berkenderaan, dan yang ketiga: Golongan yang berjalan dengan (berkakikan) mukanya.”
Sahabat bertanya: “Ya Rasulullah, bagaimana mereka dapat berjalan dengan mukanya?”
Baginda s.a.w. menjawab: “Sesungguhnya Tuhan yang telah menjadikan mereka boleh berjalan dengan kaki, berkuasa menjadikan mereka berjalan dengan muka mereka!”
Pertama Golongan yang berjalan kaki,
Ada yang berjalan senget (mereka yang tidak adil dalam poligami). Ada yang berjalan dan jatuh (mereka yang memakan riba)
Kedua: Golongan yang berkenderaan,
Mereka menaiki unta, ada yang naik seorang diri dan ada yang berkongsi (seperti mana manusia naik kereta di dunia ini). Ulama tidak dapat mengesan dari mana datangnya unta ini dengan pasti. Ada yang mengatakannya dari syurga, tetapi Padang Mahsyar ini masih lagi di dunia ini, cuma telah diratakan gunung-ganang, bumi menjadi seperti roti.
Ketiga: Golongan yang berjalan dengan (berkakikan) mukanya
Allah yang berkuasa menjadikan manusia berjalan dengan kaki, dia juga berkuasa menjadikan manusia berjalan dengan muka. Seperti orang kudung tangan yang boleh menggunakan kaki untuk melakukan aktiviti seharian.

sumber: https://nasbunnuraini.wordpress.com/2008/12/06/perhimpunan-di-padang-mahsyar/ 

No comments:

HOW MUCH DO U CARE?

Dalam kehidupan, manusia terkadang mudah mengeluh dan menyerah pada keadaan. Tapi dengan dorongan orang-orang yang kita cintai disekitar kita, semangat kita akan bangkit kembali dan meraih kemenangan.
Tambahan:Jadi, jika Anda sedang down maka gunakanlah teman dan mintalah orang-orang dekat untuk memberi motivasi dan dor
ongan kepada Anda. Sebaliknya jika Anda merasakan teman atau orang dekat Anda sedang mengalami hal itu, maka pastikan Anda memberikan suatu kontribusi. Kontribusi banyak sekali bentuknya termasuk memotivasi dan mendorong mereka untuk bangkit adalah kontribusi yang luar biasa harganya
. sumber: http://katamutiara.net/