Cikgu Ross

My photo
'A wife, a, mum, a friend and a teacher..'Take my hand and never let go. Be my friend and lets colour this world with friendship rainbow. Be pure..dont lie. Di sini kita wujudkan persahabatan, kita warnakan ia dengan perkongsian cerita, ilmu dan segalanya yang bisa kita jadikan panduan, pegangan serta pengajaran.

CdiQ™

Saturday, March 31, 2012


glitter-graphics.com

Bintang2 permata hati ....



 Bermacam2 cerita bintang permata hati ni...

  











Permata hati ku bintang hati ku...
 anak2 dengan seribu satu tingkah................. 

teenagers ni....adoyai...












Yang kecik2 ni pulak.....








alahai....belum mula cerita ni...., tapi masa nampaknya dah 'time' heeeee. Nak siap2 ke rumah kawan..bday anaknya.. kita sambung nanti ye...


Terima kasih cikgu..../ ceku...


Guru............. cikgu.............
hari-hari yang ku lalui pasti tak sama kerana aku seorang guru......... setiap hari cerita berbeza2 dan sudah tentu manis, pahit, sedih serta lucu........ jam 8.05 masa kedua aku masuk ke kelas 3 sepakat.. mengucapkan "Selamat sejahtera 3S......" dan dengan pelatnye mereka menjawab 'Selamat sejahtera cikgu Rosnah"..ada yg sebut ciku rosa, cikku losnah dan tah apa2 lagi...... Ok kelas...semua ikut cikgu ke bilik Geografi.... bawa bahan kerja kursus, tutup kipas dan lampu..... fuhh...... students ni nak kena jemput bawa ke bilik Geografi... Sambil mengarahan pelajar masuk aku mengira jumlah pelajar........haiya.. pelajar perempuan 2 orang je? rasa tadi nampak macam 8 orang.... pelajar mengambil tempat.., bahan ke edarkan dan membimbing mereka mengisi borang muka depan KKG...... bila sampai masaperbincangan kumpulan, aku keluar dan menuju ke kelas 3S dengan harapan 6 orang pelajar tadi ada di sana.... ish.. tak adalah pula... akupun berjalan ke arah blok C dengan harapan menemui pelajar-pelajar 'sesat' ni.......... jenguk ke kantin dari tingkat 2.......ek eleh nampaklah rombongan nikko (nama pelajar) ...dengan kawan2nya...aku lupa dah aku kat mana ...aku terus menjerit 3S!..naik!....wah..........kuatnye suara.... dan aku bergerak balik ke bilik Geografi ..terkedek2 gadis2 3S ku masuk dan duduk menikus.... aku cuma tunjuk bahan2, tnjuk fail dan rombongan cik kiah nikko tadi terus menyelesaikanya tanpa berkata2......... kesian... comelnye budak2 ni...... tp nakalnye.... aduhai.... dan sebelum balik ke kelas apabila loceng berbunyi ...gadis2 ku tadi datang dan... soli cekku..... thank u aaaaa......... kerana tadi ku pinjamkan stationary......... alahai.. aku cuma sempat berkata..ok..sama2, nanti ponteng lagi ye....

Friday, March 30, 2012

Hijau..

HIJAU..............

Seronoknye....bila kita melihat hasil tanaman sendiri... 
1. Kacang Buncis - tanam kat taman PPKI kat sekolah... dah petkpun..
2. Bawang - tanam kat rumah... bestnye...







Sayangilah apa yang anda miLIki ...BIARPUN ........ anda tidak dapat memiliki apa yang anda sayangi




la la la la ...............
Jadilah sebahagian daripada penyelesaian dan BUkaN sebahagian dari MAsaLaH..
KALAUpun anda tidak menjadi PEnawar JAngAnlah pula anda menjadi RAcuN

Mawar oh mawar...

Bunga ni cantik betullah kan................. bukan saja cantik tp ada 1001 satu kegunaanya... mari kita tengok bunga2 ni....


Untuk pemakaian dalam.
Menyembuhkan insomnia, kelelahan, dan rileksasi:
100 gram kelopak mawar direbus dengan 100 cc air, hingga air berkurang menjadi 50 cc. Rebusan ini bisa dicampur dengan air putih matang atau air teh,kemudian dibagi menjadi tiga dan diminum pada pagi, siang, dan malam.
Jangan menambah gula pada sari teh bunga mawar ini.

Haid tidak teratur:
15-21 gram bunga mawar segar diseduh dengan air panas, lalu diminum beberapa kali sehari. Keputihan: 9-15 gram akar mawar direbus dengan air secukupnya, lalu disaring dan diminum airnya.

Penurun panas karena campak :
15 kuntum bunga mawar direbus dengan 600 cc air sampai tersisa 400 cc, lalu disaring dan diminum dua kali sehari. Tiap kali minum sebanyak 200 cc.

Pembengkakan payudara:
15 gram bunga mawar dan 2,5 gram daun teh (camellia sinensis L) diseduh dengan air mendidih secukupnya, lalu disaring dan airnya diminum.

Radang usus akut dan kronis:
10 gram bunga mawar kering, 15 gram sambiloto kering (andrographis paniculata Nees), dan 30 gram krokot (portucala oleracea L), direbus dengan 600 cc air, hingga tersisa 300 cc. Air kemudian disaring dan diminum secara teratur.

Penyempitan pembuluh darah: 20 gram bunga mawar, 30 gram daun dewa kering (gynura segetum Merr), dan 15 gram temu hitam (curcuma aeruginosa Roxb), direbus dengan 600 cc air hingga tersisa 300 cc, lalu disaring dan diminum dengan teratur.

Rematik dan pegal linu:
10 gram bunga mawar kering dan 10 gram jahe merah (zingiber officinale Rosc), direbus dengan 500 cc air hingga tersisa 250 cc. Airnya kemudian disaring dan diminum 1-2 kali sehari.

Sakit maag:
6 gram bunga mawar kering dan 15 gram jahe direbus dengan 400 cc air hingga tersisa 200 cc, lalu airnya disaring dan diminum secara teratur.

Susah buang air besar (sembelit): 10 gram bunga mawar kering dan 5 gram bubuk temulawak (curcuma xanthorrhiza Roxb), direbus dengan 300 cc air, hingga tersisa 200cc. Airnya lalu disaring dan diminum dua kali sehari. Tiap akli minum sebanyak 100cc.





Untuk pemakaian luar
Digigit serangga:
Sekuntum bunga mawar, 10 kuntuk bunga melati (Jasminum sambac L.) dan 2 kuntumbunga kenanga (canangium odoratum Bail),dicuci bersih lalu digiling sampaihalus. Tambahkan satu sendok teh minyak kelapa (cocos nucifera L.) aduk rata lalu tempelkan pada bekas sengatan dan dibalut.

Jerawat:
Bunga mawar secukupnya dikeringkan dengan cara diangin-anginkan, lalu dihaluskan sampai menjadi bubuk. Campurkan bubuk itu dengan sedikit air, lalu oleskanpada wajah yang berjerawat

Dipetik daripada 
http://www.pondokrenungan.com/isi.php?table=sehat&id=5&next=0
 
 Mawar juga................... berguna sebagai...

  • tanaman hias pot (outdoor and indoor). 
  •  bunga potong. 
  •  bunga tabur. 
  • bahan pewangi dan ekstrak ubatan. 
  •  bahan makanan, miuman ataupun zat aditif bagi makanan olahan. 



banyak lagi lah..........kegunaanya.......
TRY LINKS NI..............

  1. http://masirfa.com/manfaat-bunga-mawar-yang-tersembunyi.html
  2. http://www.forumkami.net/tips/42952-manfaat-bunga-mawar-para-wanita.html
  3. http://lilyflowers-8.blogspot.com/2009/05/bunga-mawar.html
  4. https://www.google.com.my/search?q=kegunaan+bunga+mawar&hl=en&prmd=imvns&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=Rox0T5_uGIfUrQfCk6DbDQ&ved=0CIkBELAE&biw=1366&bih=652









Thursday, March 29, 2012

Taman Herba lagi.....heeee..januari 2012

Salam... lama dah tak update blog ni... cikgu ross le ni sibuk dan menyibuk.. sibuk dengan bebudak PMR ... sibuk dengan budak2 kelas Geografi SPM ... DAN menyibuk dengan bebudak PEncinta  Alam..
Haaaa.... Cerita Taman Herba kite ye... Sekarang ni kat taman tu dah ada pokok2 baru ... seperti ulam raja, sadri, kuchai, selasih dan kemangi.... kecik2 lagi..nak tunjuk gambarpun memalukan pokok2 tu je.. ngeeee... nanti bila dah tumbuh besar saya akan upload...
ni masa awal 2012...selepas cuti sekolah... para ahli pencinta alam SMKSB sama2 mengemas taman, bagus dorg2 ni....
subur gak rimbunan pandanus ni.........heeee

adoyai.... masih tak menariklah taman ni...... tapi tak pe...nanti2 berubahlah ni...kena tambah pokok ni..

HOW MUCH DO U CARE?

Dalam kehidupan, manusia terkadang mudah mengeluh dan menyerah pada keadaan. Tapi dengan dorongan orang-orang yang kita cintai disekitar kita, semangat kita akan bangkit kembali dan meraih kemenangan.
Tambahan:Jadi, jika Anda sedang down maka gunakanlah teman dan mintalah orang-orang dekat untuk memberi motivasi dan dor
ongan kepada Anda. Sebaliknya jika Anda merasakan teman atau orang dekat Anda sedang mengalami hal itu, maka pastikan Anda memberikan suatu kontribusi. Kontribusi banyak sekali bentuknya termasuk memotivasi dan mendorong mereka untuk bangkit adalah kontribusi yang luar biasa harganya
. sumber: http://katamutiara.net/